[BLOG] Kako dati pohvalu, kritiku ili feedback?

emocije Feedback, kritika, pohvala

[BLOG] Kako dati pohvalu, kritiku ili feedback?

Koliko puta ste se osjećali neugodno ili loše kada vam je netko uputio kritiku? Priznajte, jako često. Koliko ste puta pitali nekoga nakon razgovora jel’ vas razumio, a kasnije se ispostavilo da nije bilo tako? Priznajte, jako često. Koliko puta ste očekivali da vas netko pohvali, a ostali ste nakon toga razočarani. Priznajte, jako često.

Naš tim svakodnevno ima iskustva u ovakvim ugodnim ili neugodnim situacijama. U sljedećim redovima pokušat ćemo odgovoriti na brojna pitanja te analizirati brojne situacije, od davanja ili primanja kritike do davanja određenog broja pohvala te klasično pružanje feedbacka. Krenimo obrnutim redom.

Feedback

Što je uopće feedback i za što ga najčešće koristimo? Feedback bi bila jedna vrsta povratne informacije, a naši profesori hrvatskog jezika više vole koristiti upravo taj pojam. Definicija feedbacka bila bi da je on informacija izrečena u sadašnjosti, odnosi se na ponašanje u prošlosti, s ciljem unapređenja tog ponašanja u budućnosti.

Njime najčešće želimo izreći: pohvalu, savjet, molbu da osoba nešto ne čini više ili molbu da osoba nešto čini češće te općenito svoj osvrt na nečiji postupak.

Pohvala

Kada ste zadnji put pohvalili nekoga? I zašto? Prerijetko pohvaljujemo ljude oko nas, a prema našim iskustvima, mnogi žude za pohvalom i ona će na njih i njihov rad djelovati poticajno. Ljudi najčešće ne hvale drugoga zbog sljedećih stavova:

 „To se podrazumijeva…”

 „Nije prikladan trenutak…”

 „Nisu prikladne okolnosti…”

 „Nemam inspiracije…”

 „Ne znam ja to tako izreći…”

Ipak, istina je samo jedna: pohvalu treba dati često i bez obzira na okolnosti jer ju svatko voli čuti i svakome je poticajna. Što je ono najvažnije što treba hvaliti? Vjerujete nam, jako je važno pohvaliti nečiji napor, a ne mogućnosti.

Naravno, to ne znači da treba biti isključiv i iracionalan te da treba hvaliti previše, a izbjegavati drugu stranu – kritiku. Postavlja se pitanje u kojem su odnosu kritika i pohvala, tj. koliko pohvala dati na jednu kritiku? Naš prijedlog je pet (5) pohvala na (jednu) 1 kritiku.

Feedback, kritika, pohvala

Kritika

Što reći o kritici, a da ne budemo previše kritični? 😊 Krenut ćemo od zlatnih pravila za kritiku.

1. Kritiku je bolje ne izreći, nego ju izreći na pogrešan način!

2. Ako ne prihvaćaš osobu onakvom kakva jest, sa svim njezinim slabostima, tada je mala vjerojatnost da si prava osoba za dati joj kritiku.

Vrlo jednostavna, a mnogima teško primjenjiva pravila.

Kritika je sposobnost prosuđivanja i ocjenjivanja određene pojave ili nečijeg djelovanja. A jedan od najboljih načina za davanje kritike je sendvič metoda. Kako se postaviti? Odakle krenuti? Predlažemo tri dijela sendvič metode.

1. Počnite s pohvalom

Pohvalite ono što je dobro i što želite da osoba zadrži u svom ponašanju.

2. Prijeđite na kritiku/pitanje:

Naglasite da je to vaš dojam. Prigovor možete zamijeniti pitanjem kojim tražite razjašnjenje ili provjeravate svoj dojam.

Ukoliko sami znate napraviti sličnu pogrešku, obavezno priznajte svoj grijeh i dajte do znanja osobi da se ne smatrate boljim od nje.

3. Završite pohvalom ili prijedlogom koristeći JA poruke:

“Ja bih u toj situaciji  pokušao napraviti…..”.

 

Šteta kod davanja kritike

Davanje kritike često zna izazvati nepopravljivu štetu. Najčešće pogreške kod davanja kritike su:

> kritika ”s neba pa u rebra”

> kritika u vrijeme kada je osoba u žurbi i nema vremena za „provariti” izrečeno.

> javna kritika

> kritiziranje osobe, umjesto da se kritizira problem

>ne slušanje osobe s kojom se priča.

> korištenje imperativnih riječi „moraš”, „trebaš”…

>ne imati nit vodilju što zapravo želimo da osoba napravi 

>stav da će napad pomoći da osoba promijeni ono što radi krivo

 

Postoje i pravila za dobru kritiku:

Naravno, postoje i niz pravila za dobru kritiku:

> Nastojati u početku razgovora dobiti što više potvrdnih odgovora

> Započeti razgovor pohvalom

> Prije prigovora, pozvati se na vlastite pogreške

> Provjeriti činjenice prije izricanja kritike

> Ako nismo u pravu, priznati glasno i bez oklijevanja

> Poštovati mišljenje drugih, nikad ne reći čovjeku da nema pravo

> Hvaliti i najmanja dostignuća drugih jer pohvala je vrjednija od prijekora.

> Pokazati čovjeku da vjerujemo u njegove sposobnosti, a ona ili on će pokušati opravdati to povjerenje

> Kritika mora biti konstruktivna

> Uvjeriti osobu da će bez mnogo truda moći ispraviti svoje greške

> Pokazati da ono što se od nje ili njega traži nije teško koliko se čini

Kritike, pohvale i feedback sastavni su dio našeg svakodnevnog života, što god činili i gdje god djelovali. Vrlo je važno dobro poznavati njihove prednosti, ali i opasnosti lošeg ponašanja u ovakvim slučajevima. Nadamo se da smo vam barem djelomično približili ove pojmove i važnost teme. Slobodno nam se javite s feedbackom, pohvalom i naravno kritikom. 😊

P.S. Ako imate temu koja vas zanima i o kojoj biste htjeli pisati, javite nam se na: info@edukos-instrukcije.hr

 

Izvori fotografije: www.pixabay.com